Semanis Ukhuwwah

Thursday, September 30, 2010

Perginya seorang ulama ..Tuan Guru Hj Abdul Latif (Pak Teh)

Keroh – Seorang ulama’ tersohor tanahair iaitu al-Marhum Tuan Guru Hj Abdul Latif b Hj Abdul Rahman atau lebih dikenali dengan gelaran Pak Teh Keroh yang merupakan pengasas dan Mudir Madrasah ad-Diniah al-Latifiah, Kg Kuak Luar, Pengkalan Hulu, Perak telah menghembus nafas terakhir lebih kurang jam 1 pagi tadi. Beliau merupakan antara generasi pertama kelahiran Pondok Pasir Tumboh, Kelantan begitu banyak berjasa dalam menabur bakti kepada agama dan masyarakat sehingga akhir hayatnya. Khidmat baktinya terus diperlukan oleh masyarakat tetapi Allah lebih mengasihi beliau

pondok pakteh

Ucapan takziah diucapkan kepada ahli keluarga beliau dan seluruh warga Pondok Keroh. Kehilangan beliau amat dirasai tetapi kami doakan agar ahli keluarga bersama dengan anak didik beliau terus diberikan kekuatan oleh Allah dalam mentadbir dan menghidupkan pengajian Pondok Keroh dalam menyambung usaha al-Marhum selama ini

Bioadata Tuan Guru Hj Abdul Latif

Tuan Guru Abdul Latif yang mesra dengan panggilan Pak Teh mendirikan pusat pengajian itu pada tahun 1967 dan lokasinya adalah berdekatan dengan perkarangan rumahnya. Pusat pengajian teletak di Kampung Kuak Luar, Pengkalan Hulu dalam daerah Hulu Perak.

Pak Teh merupakan anak jati kelahiran Kampung Kuak Hulu, Pengkalan Hulu.

Beliau dilahirkan pada tahun 1938 dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu dalam tahun 1947 hingga 1953 dengan menamatkan pengajian hingga darjah 5. Pada peringkat awal, beliau mula menghafal kitab-kitab agama dengan dibimbing oleh Ustaz Omar Mohd Noh.

Selepas itu, beliau melanjutkan pengajiannya di peringkat menengah di Sekolah Arab (sistem pondok) yang dikenali dengan nama Pondok Asam Jawa di Pendang, Kedah antara 1956 hingga 1959.
Pak Teh sebenarnya seorang pelajar yang pintar kerana berpeluang melanjutkan pengajian ke Maktab Melayu Kuala Kangsar tetapi tidak meneruskannya kerana kemiskinan.

Kemudian Pak Teh meneruskan pengajian di Sekolah Agama Pondok Pasir Tumboh iaitu Madrasah ad-Diniah Bakriah, Kelantan dari tahun 1959 hingga 1967.
Beliau sempat berguru dengan beberapa orang ulama terkenal seperti Tuan Guru Mohamad Saman, Tuan Guru Abdul Rahman Ahmad, Tuan Guru Sulaiman Mohd Rabik dan juga ulama terkenal yang bermastautin di Kelantan seperti Tuan Guru Mustafa, Tuan Guru Abdul Aziz dan Tuan Guru Hashim Abu Bakar.
Beliau telah dapat mengekalkan pengajian secara sistem pondok di mana pengajian ditumpukan dengan mempelajari kitab-kitab Thurath iaitu kitab-kitab tradisi Islam.

Beliau adalah pakar rujuk dalam berbagai hal mengenai masalah agama. Mewarisi minat bapanya, Pak Teh juga bercucuk tanam dan berkebun buah-buahan. Minatnya itu juga kini tertumpah pada anak-anak muridnya di mana pelbagai jenis tanaman ditanam di pusat pengajian tersebut.

Selain dapat memanfaatkan tanah-tanah yang ada, hasil tanaman ini juga dapat memberikan pendapatan sampingan apabila dijual. Antara tanaman yang ditanam seperti ubi kayu, pinang, pisang, nenas, kangkung, bayam, sawi, tebu dan bermacam-macam buah-buahan dan sayur-sayuran termasuk pokok-pokok akar kayu untuk perubatan.

Pada peringkat awal penubuhan Madrasah Ad-Diniah Al-Latiffiah, bilangan murid yang menerima cara pendidikan yang diperkenalkan itu hanyalah seramai tiga orang.
Kini setelah madrasah tersebut melangkau usia lebih 35 tahun, bilangan murid yang belajar di situ melebihi 400 orang secara sepenuh masa.

Kebanyakan pengajian ilmu di madrasah Pak Teh adalah bersumber daripada Kitab-kitab Jawi yang lebih popular dikenali sebagai kitab kuning dan kitab-kitab Arab.

Kaedah pengajian di madrasah yang berasaskan sistem pengajian pondok selalunya menggunakan 2 kaedah utama iaitu umumi dan nizomi. Selain itu juga kelas hafalan dipraktikkan secara meluas dalam sistem pengajian pondok. Antara kitab yang digunakan di Pondok Pak Teh ialah Minhajul Abidin (tasawuf), Mughni Muhtaj (feqah), Syuzu (nahu), Hadis Muwatta Imam Malik, Fathul Muin, Fathul Wahhab, Tafsir Nasafi, Ibnu Akil, Syarkawi, Usul Fiqh, Matan Zubad (feqah) dan Matan Majmuk Azhari.

Pak Teh merupakan Ahli Jawatankuasa Syariah Negeri Perak sejak 1994. Pengetahuannya yang luas khususnya dalam pemakaian kaedah kitab Arab dan cermat dalam mengeluarkan sesuatu usul atau pandangan telah banyak membantu perjalanan jawatankuasa syariah dan Majlis Fatwa Perak.
Di atas sumbangannya yang besar, Pak Teh telah dianugerahkan kurniaan Darjah Dato' Paduka Mahkota Perak (DPMP) sempena menyambut ulang tahun hari keputeraan Paduka Sultan Perak ke-76. Istiadat pengurniaan tersebut telah berlangsung pada 19 April 2004 di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Kita sama-sama berdoa semoa beliau ditempatkan bersama orang-orang soleh di sisi Allah.. al-Fatihah

sumber : http://www.al-bakriah.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=530:tuan-guru-hj-abdul-latif-pondok-keroh-meninggal-dunia&catid=11:berita&Itemid=32

Tambahan:

Ana menerima satu panggilan dari sepupu sekitar jam 10-11mlm tadi (wktu mesir). Sepupu ana(juga belajar di mesir) bertanyakan mengenai berita pemergian Pak Teh. Ana yang terlelap sekejap oleh sebab keletihan berprogram ketika itu amat2 terkejut. Hanya kalimah " Innalillahiwainna Ilaihi raji'uun...." yang mampu duingkapkan. Sebab kematian masih belum diketahui.

Selang beberapa minit kemudian, bertalu-talu sms yang diterima dari keluarga di Malaysia dan beberapa sahabat di Mesir yang turut memaklumkan mengenai berita ini.Ya Allah..hanya Tuhan shj yg tahu bagaimana perasaan ana ketika itu. Sedih... Bohong kalau tidak ada perasaan sedih dengan pemergian Ulama'. Lebih2 lagi ana pernah menadah kitab dan menuntut ilmu di Pondok Pak Teh..

(lihat catatan ana pada bulan Jun lepas http://syabrahubaidah.blogspot.com/2010/06/pondok-pak-teh-pengkalan-hulu.html

Papan tanda Pondok Pak Teh

 
Pondok Penginapan Pelajar Perempuan

Jasa Pak Teh cukup besar pada masyarakat. Dengan izin Allah, berapa ramai orang yang tak tahu menjadi tahu, dengan kata lain "jahil" menjadi "alim". MasyaAllah...nikmat yang Allah kurniakan pada penduduk sekitar khususnya Pengkalan Hulu. Inilah sistem pondok yang banyak memberi manfaat. Masyarakat hanya perlu duduk dan menadah kitab tanpa sebarang bayaran. Tambahan pula, ilmu yang disampaikan dari dada2 guru yang tulus ikhlas untuk menyampaikan ilmu..(rugi kalau peluang ini tidak dimanfaat).

Sumbangan Almarhum Pak Teh ketika hayatnya untuk berdakwah  dan memberi kefahaman Islam pada masyarakat membuatkan ana berfikir mengenai tujuan hidup di dunia ini. Dunia ini hanya sebagai persinggahan yang bersifat sementara. Akhirat merupakan tempat yang kekal abadi untuk semua makhluk

Tujuan hidup manusia adalah untuk beribadah kepada Allah SWT, Sang Maha Pencipta sebagaimana difirmankan Allah dalam Al- Qur’an Surat Adz-Dzaariyaat ayat 56 yang berbunyi: “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku”

Ana turut terkesan dengan kalam seorang Ulama' :
  1. Sibukkan dirimu dalam usaha agama (dakwah) ;  jika tidak, kamu pun akan sibuk juga, tapi bukan dalam perkara agama.
  2. Gunakan waktumu untuk agama; jika tidak waktu pun akan habis tapi bukan untuk agama.
  3. Gunakan hartamu untuk agama; jika tidak harta pun akan habis tapi bukan untuk agama.
  4. Mati lah kamu dalam agama; jika tidak kamu pun akan mati tapi bukan untuk agama.
(~Pesanan Hadraji Maulana Muhammad In’amul Hasan Rahmatullah’alaih~)

Almarhum Pak Teh telah kembali pada Allah. Kehidupannya di dunia penuh dengan amalan2 soleh dan membuka kejahilan masyarakat seterusnya menyeru kepada Rabbul Izzati. Moga roh Almarhum Pak Teh dicucuri rahmat dan kasih sayang Allah swt...InsyaAllah..kematian yang baik.

Kematian yang baik atau husnul khotimah, ini adalah kematiannya hamba Allah SWT yang mukmin muttaqin maka dia akan mengalami proses kematian yang baik sebagaimana diterangkan oleh Rasulullah SAW dalam sabdanya :

“Sesungguhnya setiap hamba yang mukmin apabila akan berpisah dengan dunia untuk menghadap Akhirat maka turun malaikat dari langit, wajahnya putih seperti matahari, mereka membawa kafan surga dan pewangi surga, mereka duduk sejauh pandangan mata, kemudian datang malaikat maut (pencabut nyawa) duduk di dekat kepala hamba mukmin dan berkata :

“wahai jiwa yang tenang keluarlah menuju ampunan dan keridhoan Allah SWT.”

Maka keluarlah ruhnya seperti keluarnya air dari mulut kendi, maka diambilnya ruh itu. Dan tidak dibiarkan walaupun sebentar di tangannya,tetapi langsung diambil malaikat pembawa kafan untuk dibungkus kafan dan pengawet surga tadi. Keluarnya ruh itu seperti hembusan misik terharum
yang ada di muka bumi. Kemudian, mereka membawa naik ruh itu dan tidak melewati sekelompok malaikat kecuali mereka bertanya :

“Ruhnya siapa yang sangat baik ini ?”

Mereka menjawab : “Ruhnya fulan bin fulan” dengan menyebutkan namanya yang baik yang dinamakan dengannya di dunia. Kemudian berhenti di langit dunia dan mereka meminta untuk dibukakan pintunya maka mereka bukakan pintunya dan para malaikat ikut mengantar ruh tersebut sampai ke langit di atasnya sampai berhenti ruh itu di langit yang ke tujuh.

Maka Allah SWT berfirman :

“Tulislah catatan hamba-Ku di illiyin”.

Kemudian dikatakan : “Kembalikanlah dia ke bumi, karena sesungguhnya dari bumi (tanah) pertama Aku ciptakan mereka dan ke dalam tanah mereka dikembalikan dan dari tanah sekali lagi mereka akan dikeluarkan. Beliau bersabda : “Maka dikembalikanlah ruh itu pada jasadnya.” (
HR. Nasa’I : dan lainnya dishahihkan oleh Al-Albani dalam Ahkamul Janaiz).
Inilah proses kematian yang baik (khusnul khotimah). Semoga kita termasuk golongan ini, Kematian yang baik atau husnul khotimah, ini adalah kematiannya hamba Allah SWT yang mukmin muttaqin maka dia akan mengalami proses kematian yang baik sebagaimana diterangkan oleh Rasulullah SAW dalam sabdanya :
“Sesungguhnya setiap hamba yang mukmin apabila akan berpisah dengan dunia untuk menghadap Akhirat maka turun malaikat dari langit, wajahnya putih seperti matahari, mereka membawa kafan surga dan pewangi surga, mereka duduk sejauh pandangan mata, kemudian datang malaikat maut (pencabut nyawa) duduk di dekat kepala hamba mukmin dan berkata :

“wahai jiwa yang tenang keluarlah menuju ampunan dan keridhoan Allah SWT.”

Maka keluarlah ruhnya seperti keluarnya air dari mulut kendi, maka diambilnya ruh itu. Dan tidak dibiarkan walaupun sebentar di tangannya, tetapi langsung diambil malaikat pembawa kafan untuk dibungkus kafan dan pengawet surga tadi. Keluarnya ruh itu seperti hembusan misik terharum
yang ada di muka bumi. Kemudian, mereka membawa naik ruh itu dan tidak melewati sekelompok malaikat kecuali mereka bertanya :

“Ruhnya siapa yang sangat baik ini ?”

Mereka menjawab : “Ruhnya fulan bin fulan” dengan menyebutkan namanya yang baik yang dinamakan dengannya di dunia. Kemudian berhenti di langit dunia dan mereka meminta untuk dibukakan pintunya maka mereka bukakan pintunya dan para malaikat ikut mengantar ruh tersebut sampai ke langit di atasnya sampai berhenti ruh itu di langit yang ke tujuh.

Maka Allah SWT berfirman :

“Tulislah catatan hamba-Ku di illiyin”.

Kemudian dikatakan : “Kembalikanlah dia ke bumi, karena sesungguhnya dari bumi (tanah) pertama Aku ciptakan mereka dan ke dalam tanah mereka dikembalikan dan dari tanah sekali lagi mereka akan dikeluarkan. Beliau bersabda : “Maka dikembalikanlah ruh itu pada jasadnya.”
(HR. Nasa’I : dan lainnya dishahihkan oleh Al-Albani dalam Ahkamul Janaiz).

Inilah proses kematian yang baik (khusnul khotimah). Semoga kita termasuk golongan ini, amin...



Al-Faqirah Ilallah..

Fadhilah Esa,
Anak jati Kampung Tanjung Luas
Pengkalan Hulu, Perak
7.01 mlm(wktu mesir)-Bait Fahilatul Ehsan, Hayyu Syarq
Mansurah Mesir.

Friday, September 24, 2010

Doa 2 amalan harian


Doa supaya terhindar sifat keji



Doa pembuka apa yang tertutup



Doa supaya mudah bayar hutang



Selawat Munjiyah : dimudahkan urusan kehidupan


Doa untuk menghilngkan sakit ganguan makhluk halus


Doa ketika dalam kesulitan


Doa mohon keampunan


Doa istiqamah


Doa menjadi seorang yang penyabar



Doa ingin mendapat jodoh



Doa dipermudahkan hajat dan urusan



Doa supaya dikasihi serta disayangi



Doa ketika didalam kesusahan



Doa kuat ingatan



Doa mohon keampunan



Doa mohon kesejahteraan dan ketaatan

Sunday, September 19, 2010

CINTAKU Di Sini...



 Tempat menuntut ilmu...Bangunan Jamiah Al-Azhar Kuliah Dirasat Islamiah Wal Arabiah Lil Banat, Mansurah

Di sinilah natijah imtihan ditampal sekitar bulan 8..~ saat paling mendebarkan..

Assalamualaikum..
Sudah lama benar rasanya blog ini dibiarkan tanpa coretan dari bumi anbiya'..Sebenarnya ana ini bukan orang yang bijak bermadah  atau pandai menulis..Susah juga nk cari mood untuk menulis.Kadang2 idea ada , tp susah pula nk mengatur huruf dan membentuk ayat...huhu..skill menulis masih lemah. Harap pembaca dpt faham apa yang ana nk sampaikan...=)
**************

InsyaAllah...jika ada rezeki dan tiada aral, Bumi Mesir ini bakal ana tinggalkan pada awal November akan datang. Perjuangan akan diteruskan di tanah air Malaysia. Mutiara ilmu yang dikutip dan pengalaman yang ditimba akan diaplikasikan di Malaysia.Doakan ana thabat. Sedih rasanya, bumi mansurah khususnya dan Mesir amnya banyak meninggalkan kenangan yang cukup manis buat ana.

Rasa bertuah kerana diberi kesempatan untuk berada di bumi Mansurah. Ini kerana Mansurah amat terkenal dengan bumi pertanian..senang cerita kawasan kampung. Ketika nama 'muqayyad' untuk mengikuti pengajian di Universiti Al-Azhar cawangan Mansurah..apa yang terbayang di fikiran ana ialah  kawasan kampung yang jauh dari pembangunan, himar2(keldai) yang banyak, rumah yang jauh antara satu sama lain dsbg..Rupanya Mansurah tak seperti yang difikirkan. Mansurah juga bandar yang maju. Cuma, taraf hidup agak murah berbanding Kaherah.

kawasan kuliah yg berhadapan dengan suq
tuk-tuk....
 Perbelanjaan harian di bumi Mansurah ini memang cukup jimat. Untuk ke Kuliah ana tak perlu berbelanja untuk naik teksi atau tramco. Hanya berjalan kaki lebih kurang 5-8 minit dah sampai..erm, dekat kan? Kedudukan rumah ana(kawasan hayyu syarq) amat hampir dengan kawasan kuliah, suq(pasar), utubis dauli(stesen bas), jami' (masjid), bank HSBC dan dekat juga dengan Misr Thoiran (tempat beli tiket kapal terbang) Egypt Air. Dari segi Pengangkutan, untuk ke mana2 tambang teksi hanya LE1.50/LE2.00 (sekitar 80sen-RM1.00)dan tambang tramco(van) hanya LE 0.25-rubu'.Tambang tuk-tuk pula hanya LE 1.00 sahaja.Murah kan?

Alhamdulillah...dari segi perbelanjaan harian dapat dikurangkan. Cuma, bagi yang terlibat dengan pimpinan persatuan, banyak juga wang diperlukan seperti ulang alik ke Kaherah atas urusan mesyuarat, rosid(kredit) hp dsbg. Tapi, ini bukan masalah kerana bekerja untuk Islam memang menuntut pengorbanan. Moga masa, tenaga & wang yang dilaburkan mendapat ganjaran dan Redho Allah SWT.Ameen...

LE 1.00/ 1 Junaih / Egyptian pound
 Dari sudut Ilmu&Thaqafah, pihak kepimpinan (DEWAN PERWAKILAN MAHASISWA/WI MANSURAH) menyediakan lapangan yang luas untuk warga mansurah menuntut ilmu. Kelas Tafaquh dan daurah kitab turut diadakan saban minggu. (tawaquf ketika imtihan). Bagi yang nak menambah ilmu&thaqafah lain, perlu ada inisiatif sendiri untuk ke Kaherah, Masjid Azhar atau di tempat2 lain.

Sistem pembelajaran Al-Azhar agak berbeza dengan universiti2 lain di Malaysia atau di tempat lain. Di sini, memang betul2 rasa tarbiyah Allah swt. Untuk imtihan, pelajar perlu usaha betul2 kerana tidak ada markah bantuan assignment, markah kehadiran, markah kerja kumpulan@ ujian bulanan seperti di kebanyakan kampus. Sistem pengajian sebanyak 2 sesi , sesi 1 pd bln 10-bln 2 dan sesi II pada bln 3-bln7. Selepas usaha, doa dan tawakkal perlu benar2 diserahkan pada Allah swt.

Tempat imtihan dijalankan
Untuk berjaya, tidak hanya memerlukan pada usaha mentelaah kitab@nota semata-mata. Akan tetapi, doa dan tawakal pada Allah swt. Sikap bantu membantu antara rakan sepengajian, amalan bersedeqah, akhlak sesama rakan @ hablul minallah & hablul minannas perlu dijaga sebaiknya.Natijah(keputusan) imtihan akan keluar sekitar bulan 8 pada setiap tahun. Waktu inilah kita perlu "redho" dengan sebarang natijah. Samaada Jayyid, Manqul/manqulain(bawa madah) @ Rasibah(gagal) perlu diterima dengan hati yang lapang.

Untuk najah/ naik tahun semuanya bergantung pada rezeki dari Allah. IQ atau kepandaian seseorang bukannya ukuran..Ada juga pelajar yang dapat mumtaz ketika STAM dan najah ala' tul ketika tahun satu hingga tahun empat.Tiba2..natijah akhir ketika tahun empat, dia ia'dah(mengulang). Bukan kerana dia tidak usaha tetapi taqdir dari Allah swt. Belum ada rezeki..jadi, perlu terima seadanya. Ada juga sahabat ana yang tidak mengambil peperiksaan dalam satu madah..bila keluar natijah, madah yang tidak diambil tu lulus.Bila jumpa doktor kuliah, doktor memang sengaja bagi lulus sebab sahabat ana ni berakhlak baik..Erm, Semuanya bergantung pada rezeki masing2 kan?...Jadi ana memang cukup tidak setuju kalau ada yang menyatakan, pelajar Al-Azhar pemalas , membazir masa dengan belajar bertahun2 di Mesir atau sebagainya..=(

Bilik ana di bait Fadhilatul Ehsan


Rumah ana di belakang imarah(bangunan) yang berwarna hijau tu..:)
Lebih kurang sebulan lebih sahaja lagi ana akan meninggalkan bumi ini..erm..sedih =(.

Sungguh...ana benar2 jatuh cinta pada bumi ini, Ardhil Kinanah..Moga diberi kesempatan lagi untuk ke sini...Doakan!

Salam juang,
Fadhilah Esa

Saturday, September 18, 2010

Jom sertai kutub sittah

Alhamdulillah...setelah bersusah payah..iklan ini dpt juga disiapkan (laptop hang + line internet yg lambat)..
Assalamualaikum...
Buat warga azhari/ah ataupun pelajar2 tibb di bumi anbiya' ini ...jom sama2 sertai majlis pembacaan kutub sittah anjuran PMRAM. InsyaAllah prorgam ini akan diadakan pada bulan 10. Tarikh dan tempat akan diberitahu kemudian ...sabar ye.

Buat sahabat/iah yang berada di Malaysia ..kalau nak join, ahlan..tempah je tiket kapal terbang ke Mesir..=)

Wednesday, September 8, 2010

Salam Aidilfitri dari Perlembahan Nil, Mansurah..Mesir

Assalamualaikum wbt...
Di kesempatan ini ana menyusun sepuluh jari memohon jutaan kemaafan buat buat pembaca andai terdapat salah dan silap sepanjang ana menjadi 'blogger' ini...

Ucapan Salam dari Perantauan buat kalian..

Mohon ampun dan maaf ats segala silap dan salah buat Ayah dan Mak di kampung Pengkalan Hulu, Perak..halalkan segala makan dan minum & segala penat lelah untuk membesarkan anak mak yg "baik' nie..

Juga buat kaum keluarga, yg disayangi adik beradik seramai 10 orang (4abang, 4kakak dan sorang adik perempuan) dan anak2 sedare ciklah yang comel2, kalian mmg best!..tunggu kepulangan ciklah awal bulan 11 ye..

Buat guru2..ustaz/ah...muarabbi..yang pernah mendidkdiri ini..Juga mohon maaf dipinta.halalkan segala ilmu dan tarbiyah yg diberi..Alfun syukran kerana berjaya mendidik ana menjadi 'manusia'..

Tidak ketinggalan juga buat sahabat/iah seperjuangn samaada di Malaysia ataupun di Mesir...ana mohon maaf andai terdapat kekhalalan, kenakalan, dan apa2 je la...yang membuatkan antum/antunna xsenang ngn ana...maaf zahir batin k..

Yang paling penting...doa perlu dipanjatkan buat "Rabbul Izzati" agar diampunkan segala dosa. Moga Madrasah Ramadhan yang dilalui menjadi medan untuk mentarbiyah diri menjadi insan yang bertaqwa..

Desingn untuk wallpaper dekstop.... maaf ye pada UPPH DPMM, kelam kabut skit desingn ni=)

Kepada Warga Mansurah...Insyaallah, pada 2 Syawal akan diadakan rumah terbuka DPMM. Mari sama2 kita memeriahkan Riang Ria Aidilfitri...

Rujuk http://dpm-mansoura.blogspot.com/ untuk maklumat lanjut.

Salam Lebaran,
Fadhilah Esa

Tuesday, September 7, 2010

Fakta Anak Luar Nikah di Malaysia.....Kajian Manhal PMRAM


Fakta Kes
1. Mengikut Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)), Datuk Alwi Ibrahim, seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu. Bilangan itu meningkat 762 kes berbanding tahun sebelumnya. Pada 2008 seramai 16,541 anak luar nikah didaftarkan di JPN manakala pada 2007 seramai 16,100 orang.

2. 17,303 setahun anak luar nikah Melayu (Islam) dilahirkan di Malaysia pada tahun 2009. Ini bermakna 17,303/365 iaitu 47 kelahiran anak luar nikah Melayu (Islam) dilahirkan setiap hari di Malaysia pada tahun 2009 bersamaan 2 kelahiran anak luar nikah Melayu (Islam) dilahirkan setiap jam di Malaysia pada tahun 2009. Ini juga bermakna 47 kes zina yang menghasilkan kehamilan berlaku setiap hari di kalangan Melayu (Islam) pada tahun 2009.



3. Seandainya 47 kes zina ini mewakili 1% daripada kejadian sebenar maka 4700 kes zina di kalangan Melayu (Islam) berlaku setiap hari di Malaysia pada tahun 2009. Ini bermakna sebanyak 4700 pasangan lelaki perempuan melakukan hubungan seks haram setiap hari.

4. Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.

5. Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat.

6. Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja

(1999-2003) 30,978 dari 70,430 (44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang Islam.

Pecahan mengikut negeri:

* Selangor = 12,836 orang
* Perak = 9,788 orang
* Kuala Lumpur = 9,439 orang
* Johor = 8,920 orang
* Sabah = 8,435 orang
* Negeri Sembilan = 4,108 orang
* Pahang = 3,677 orang
* Kedah = 3,496 orang
* Pulau Pinang = 3,412 orang
* Melaka = 2,707 orang
* Kelantan = 1730 orang
* Perlis = 691 orang
* Sarawak = 617 orang
* Terengganu = 574 orang

* JUMLAH = 70,430 orang.


Faktor Penyebab

1. Sarang maksiat yang cukup banyak dalam negara memberikan kredit tertinggi dalam meningkatkan kadar kes zina. Tiada satu kawalan atau sekatan berkesan terhadap sarang-sarang maksiat seperti pusat disko, karaoke, rumah urut, kelab malam dan sebagainya.

2. Perkembangan teknologi yang tidak terkawal sehingga terlalu mudah untuk melayari laman-laman web lucah dan pornografi serta media yang tidak peka dengan nilai moral serta sensitiviti masyarakat dalam menyiarkan filem-filem dan iklan yang melanggar dasar etika dan akhlak.

3. Kelemahan hukuman jenayah zina yang dilihat amat ringan berbanding hukuman syariah dan ia dipandang tidak

menggerunkan para penjenayah serta tidak mampu mengajar mereka bahkan mereka berani mengulangi jenayah berulang kali tanpa rasa malu.

4. Pergaulan bebas lelaki dan perempuan di mana sahaja sehingga di pusat pendidikan sendiri bermula sekolah tadika sampailah universiti lebih-lebih lagi dalam program-program hiburan seperti konsert, jom heboh, sua rasa serta sambutan-sambutan rasmi kerajaan seperti tahun baru dan lain-lain.

5. Kesukaran untuk melaksanakan perkahwinan yang mana menelan belanja puluhan ribu ringgit yang menyebabkan para pemuda-pemudi lebih suka menjalin hubungan tanpa ikatan perkahwinan dengan alasan tidak mampu berkahwin.

6. Cara hidup barat terlalu menebal sehingga merasakan perbuatan zina bukanlah satu perbuatan yang jijik bahkan salah satu bentuk menifestasi kasih sayang dan rindu antara lelaki dan wanita.

7. Kesedaran masyarakat yang lemah dalam membendung muqaddimah zina seperti membiarkan budaya couple, hubungan intim perempuan dengan lelaki bukan mahram, tidak mempedulikan lansung persoalan maksiat yang berlaku di depan mata, takut membuat aduan dan lain-lain ditambah penguatkuasaan yang lemah oleh pihak berkuasa seperti jabatan agama.

Penyelesaian

a) Terhadap Faktor

1. Menyekat pertumbuhan sarang-sarang maksiat.

2. Mengawal penyalahgunaan teknologi dan mewajibkan perisian yang menyekat pengguna daripada melayari laman-laman web lucah dan sebagainya serta kawalan media massa yang menyeluruh melalui tapisan filem dan iklan.

3. Penguatkuasaan hukuman syariah yang betul seperti yang termaktub dalam al-Quran.

4. Membuat pengasingan antara lelaki dan perempuan di pusat-pusat pendidikan dan mengawal percampuran antara lelaki dan perempuan dalam semua program.

5. Memudahkan proses perkahwinan bagi mereka yang tidak mampu dengan kerjasama jabatan agama dan pihak berwajib dengan menyediakan sumber ekonomi yang boleh dimanfaatkan oleh pasangan yang ingin berkahwin seperti skim pinjaman perkahwinan dan lain-lain.

6. Kempen menjauhi zina dan pergaulan bebas besar-besaran yang dilakukan sepanjang tahun serta memperbanyakkan aktiviti kesedaran seperti ceramah, forum dan dakwah tanpa mengira bangsa dan agama.

7. Menambah bilangan penguatkuasa agama di setiap negeri dan memberi galakan supaya membuat laporan terhadap setiap kes-kes dan aktiviti yang mencurigakan serta perlindungan terhadap mereka yang melaporkannya.

b) Melalui Hukuman

1. Islam telah meletakkan satu hukuman yang keras terhadap penjenayah zina di mana hukuman sebat 100 kali dilaksanakan kepada penzina yang belum berkahwin dan hukuman rejam sampai mati kepada penzina yang telah berkahwin dan pernah melakukan hubungan kelamin yang sah.

2. Oleh kerana wujudnya halangan untuk melaksanakan hukuman syariah dalam negara ini, pihak kami mencadangkan supaya setiap aktiviti zina perlu dikira sebagai jenayah tanpa mengira bangsa dan agama dan hukuman yang lebih berat daripada apa yang ada seperti sebat dan penjara perlu dikuatkuasakan samada ianya diputuskan oleh mahkamah syariah sendiri bagi orang Islam dan sivil bagi bukan Islam.

3. Kami juga mencadangkan penguatkuasaan dalam isu zina dan khalwat tidak terhad kepada orang Islam sahaja bahkan diperluaskan skopnya kepada bukan Islam kerana zina perlu dianggap sebagai musuh utama negara sama juga seperti dadah.

4. Melaksanakan hukuman denda kepada mana-mana individu yang berpakaian menjolok mata dan melakukan aktiviti tidak sopan.

Kesimpulan

Segala bentuk cadangan dan perlaksanaan hukuman yang dinyatakan dalam artikel ini adalah melihat kepada betapa kejinya aktiviti penzinaan dalam negara dan betapa membarahnya gejala membuang bayi serta rogol sedangkan tindakan menghapuskan sumber-sumber berlakunya maksiat tersebut dipandang remeh oleh pihak berwajib. Kita seharusnya sedar setiap penyakit sekiranya tidak diubati dari akarnya maka harapan untuk sembuh tidak akan berjaya.

Disediakan oleh,

Khairul Anuar Bin Ismail
Felo MANHAL PMRAM

Sumber asli : manhal PMRAM

Wednesday, August 25, 2010

Jom beli/tempah kuih raya Istimewa (Miqdad&Uwais Cookies)


Logo perniagaan kami
Assalamualaikum...
Tawaran terhebat sempena Aidilfitri yang akan tiba tidak lama lagi, tempahan kuih raya dibuka pada semua warga Mesir..Pelbagai aneka biskut raya boleh didapati dengan harga yang berpatutan. 
Kepada sahabat/iah yang ingin mempuat tempahan, boleh menghubungi :
CIK KAMILAH                 : 014-8909711
EN YASIR RAZI              : 010-7924143
PUAN HURUN AIN          : 011-9249948
EN TUAN AZMAN           : 011-5175850
PUAN SYAFIQAH THOIFUR : 011-2275309

Tambahan : Sedap betul kuih2 raya dari Miqdad&Uwais cookies nie...rugi kalau xtempah..nyum..nyumm

Tuesday, August 24, 2010

Laporan : Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) HEWI sesi 2009/2010

Assalamu'alaikum W.B.T.H
Tarikh : 11 Ramadhan 1431H bersamaan 21 Ogos 2010
Hari : Sabtu
Masa : 7.00 pagi - 5.30 petang
Tempat : Dewan Persada Jazirah al-Ward, Utubis Jadid
Kehadiran : 75 orang
Dif Jemputan : Naib Pengerusi HEWI III (Ketua Unit Muhafazah HEWI PMRAM) dan Ketua Unit Sambutan & Rehlah HEWI PMRAM


Alhamdulillah segala puji dan syukur dipanjatkan kehadrat Allah Subhanahu wa Ta'ala diatas izin dan inayahNya, Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) HEWI PMRAM Cawangan Mansurah bagi sesi kepimpinan 2009/2010 dapat dilaksanakan dengan jayanya dan berjalan lancar. Jutaan terima kasih dan sekalung penghargaan diucapkan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan MAT HEWI pada kali ini. Walaupun ia berlangsung di dalam bulan Ramadhan yang mulia dan memerlukan mujahadah yang tinggi, namun ia bukanlah suatu yang menjadi penghalang bagi ahli-ahli siswi untuk menghadirkan diri bagi melontarkan persoalan, memberikan komentar, cadangan, dan pandangan bagi memperbaiki kelemahan yang timbul.

Majlis perasmian dimulai dengan ucapan pembukaan oleh pengerusi umum (Ustazah Fatimahtuzzahrah bt Mat Som), diikuti alunan ayat-ayat suci al-Quran oleh Ustazah Siti Nur Afidah bt Ghulam Rasul. Seterusnya ucapan Timbalan Pengarah II MAT (Ustazah Suhaina bt Sharipuddin), ucapan Naib Pengerusi I HEWI (Ustazah Solehah bt Harun) dan ucapan wakil HEWI PMRAM yang disampaikan oleh Ustazah Samihah bt Abdullah.


Majlis ini dirasmikan oleh Pengerusi HEWI PMRAM Cawangan Mansurah iaitu Ustaz Muhamad Amirul bin Hasim. Beliau mengingatkan kepada semua supaya sentiasa mengkoreksi diri dan menghidupkan kembali biah berani menyatakan kebenaran dan menegur kesalahan yang berlaku. Beliau menimbulkan persoalan adakah Baginda Rasulullah Sallallahu alaihi waalihi wasallam tidak berkecil hati dengan sikap kita yang meremeh-remehkan dan memandang enteng sunnah dan ajaran Baginda? sama-sama kita fikirkan. Seusai ucapan perasmian, majlis diteruskan dengan penyampaian cenderahati kepada perasmi dan ditangguhkan pada jam 9.15 pagi.


Pada jam 9.35 pagi, perarakan masuk barisan AJKH ke dalam dewan bagi memulakan sesi pertama Mesyuarat Agung Tahunan HEWI. Mesyuarat dikendalikan sepenuhnya oleh Naib Pengerusi I HEWI, dimulai dengan pelantikan 4 orang setiausaha sidang dan 2 orang pengira undi. Seterusnya pembentangan dan pengesahan aktiviti tahunan unit-unit HEWI, bermula dengan Naib Pengerusi I HEWI sehingga Unit Dakwah dan Pembangunan Insan HEWI. Pelbagai persoalan dan penjelasan diajukan kepada unit-unit yang terlibat. Mesyuarat ditangguhkan pada jam 12.00 tengahari bagi memberi laluan kepada solat Zuhur.

Mesyuarat disambung kembali pada jam 12.45 tengahari. Pengerusi mesyuarat membuka persoalan dan pertanyaan bagi Unit Pengetahuan HEWI sehingga Unit Pendidikan HEWI. Setiap yang hadir memberikan respon yang baik dan pantas. Pembentangan laporan aktiviti semua unit HEWI berakhir pada jam 2.15 petang.

Seterusnya mesyuarat diteruskan dengan agenda pembentangan laporan kewangan HEWI sepanjang sesi untuk disahkan.Alhamdulillah, pengesahan kewangan dapat dibuat dalam jangkamasa yang singkat setelah Bendahari HEWI memberi penerangan ringkas berkenaan item-item yang tercatat di dalam laporan tersebut.

Agenda akhir yang dinanti-nantikan oleh ahli mesyuarat iaitu sesi muhasabah dan cadangan bagi memperbaiki kekurangan serta mempastikan kelicinan dan kelancaran untuk kepimpinan sesi akan datang. Pihak kepimpinan menerima semua muhasabah dan cadangan yang dilontarkan dengan hati terbuka dan berusaha memperbaiki kekekurangan yang timbul, insyaAllah. Kepada semua yang memberikan respon diucapkan ribuan terima kasih. Agenda ini berakhir pada jam 3.10 petang.

Sebelum mesyuarat melabuhkan tirainya, semua Ahli Jawatankuasa HEWI diberi kesempatan dan ruang waktu untuk memberikan ucapan akhir, diikuti ucapan penutup oleh kedua-dua wakil HEWI PMRAM yang turun bersama dalam menjayakan MAT HEWI pada kali ini. Semoga ukhuwah yang terjalin berterusan hingga kita bertemu di akhirat kelak, amin.

Agenda terakhir yang menutup tirai Mesyuarat Agung Tahunan HEWI pada kali ini ialah penyampaian sijil penghargaan kepada semua wakil unit-unit khas yang melibatkan siswi dan disampaikan oleh Naib Pengerusi HEWI PMRAM Ustazah Samihah bt Abdullah. Unit Khas yang terlibat ialah Unit Bait Muslim, Unit Hisbah, Mansoura Multimedia Centre, Unit Amal Kamsis, Usrah Shoutul Mujahidah, HEMAT, AKAR, Info Mansurah, Jabatan Muzakarah Berkelompok dan KHASRAH. Mesyuarat dapat ditamatkan pada jam 5.30 petang.

Alhamdulillah, dengan berakhirnya mesyuarat Agung Tahunan HEWI ini, maka berakhirlah kepimpinan HEWI untuk sesi 2009/2010. Kami memohon ribuan kemaafan dan mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang memberikan sumbangan idea dan tenaga. Hanya kepada Allah diserahkan segala ganjaran.

"Yang patah akan tumbuh, yang hilang kan berganti". Harapan kepada semua ahli DPMM supaya kita tetap bersatu hati dan memberikan kepercayaan kepada barisan kepimpinan yang akan datang. Bertemu dan berpisah kita hanya kerana Allah.


" KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH "


Disediakan oleh,

Solehah Hj Harun
Naib Pengerusi I HEWI
Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah
sesi 2009/2010

Monday, August 16, 2010

LAPORAN KEKAL ‘10 (BAHAGIAN SISWI)


Banner yg ana sempat desingn=)
 
Berpadulah kita di bawah satu kata,seerat ikatan rumpun di dalam genggaman,PMRAM takkan hilang ditelan arus zaman,kita kan bersama mengharungi cabaran.Ketika kita berjuang jangan futur jangan gentar,yakinlah ‘inayahNYA...pastikan kunjung tiba...BERSATUlah kita..’
-alunan lagu mengikut rentak KCB-

-31 JULAI 2010 -
“Sungai Nil yang sangat pemurah,
anggur pic jagung ambil faedah,
senja ini kami ke Kaherah,
PMHK KEKAL ’10 medan berukhuwwah”

Demi menyahut sahutan gema “bersatunya hati”, RATU MANSURAH mengorak langkah penuh wibawa bertolak menuju ke Kaherah dengan menaiki sebuah coster untuk sama-sama menyertai PMHK (KEKAL ‘10). Sejurus tiba di penempatan yang disediakan, para kontinjen terus membuat persiapan untuk menghadapi slot-slot pertandingan seperti membuat sepanduk, persiapan perbarisan dan latihan nasyid.
1 OGOS 2010 - Dengan bertemakan warna hijau dan bermaskotkan rama-rama, RATU MANSURAH mengatur langkah seawal pagi menuju ke Nadi Musallas, Hayyu ’Asyir untuk menyertai Majlis Perasmian KEKAL’10 di peringkat siswi. Majlis perasmian ini dimulai dengan perbarisan kesemua kontinjen dan diserikan dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran yang dialunkankan oleh Ustazah Siti Habibah binti Ibrahim, mahasiswi Qiraat tahun akhir Mansurah. Seterusnya majlis ini dirasmikan oleh Penasihat Hewi PMRAM,Ustazah Izzati Farhana binti Mahadzir.

Program yang bermula jam 9.30 pagi itu menyaksikan 12 kontinjen kesemuanya yang akan menggegarkan Nadi Musallas dengan aksi dan sorakan semangat pasukan yang ditunjukkan. Mereka yang hadir ke Majlis Perasmian KEKAL ’10 bahagian siswi pasti teruja dengan persembahan senaman aerobik yang dipersembahkan oleh barisan HEWI PMRAM diikuti para kontinjen. Bukan sekadar itu,persembahan silat yang dipersembahkan oleh srikandi silat Mansurah turut mencorakkan suasana yang menggembirakan dalam majlis berkenaan.


Sukaneka sesi pertama yang bermula sekitar pukul 10.00 pagi diisi dengan pelbagai sukaneka dan permainan. Acara sukaneka tersebut yang menyaksikan kesemua kontinjen terlibat dimeriahkan lagi dengan penglibatan HEWI angkat setiap BKAN dan Cawangan PMRAM.


Bagi acara sukaneka, RATU MANSURAH menghantar wakil bagi kesemua pertandingan dan telah menyandang johan bagi acara “we are badang” dan “dadu gergasi”. Sorakan demi sorakan padu dari penyokong Mansurah menggamatkan lagi kemeriahan suasana sukaneka pada hari itu. Kehadiran Raja Mansurah,adik Ahmad Miqdad dan Hewi angkat Mansurah,Ustazah Nadianabila binti Zainuddin turut memeriahkan sorakan kontinjen Mansurah. Acara sukaneka berakhir pada petang itu dengan acara “change it” iaitu menggubah buah tin dan buah jambu.

Pada sesi malam pula, RATU MANSURAH tidak ketinggalan dalam menyertai Majlis Perasmian KEKAL’10 dan menhantar 10 orang wakil untuk mengambil dalam acara perbarisan kontinjen-kontinjen PMRAM cawangan. Majlis ini diadakan di Dataran Hayyu ‘Asyir dan dirasmikan oleh Kuasa Usaha Sementara En. Shaiful Anuar Muhammad.

2 OGOS 2010 - “Semangat juang berkobar-kobar,diimpi nikmat syurga idaman,terpatri cinta kasihkan Islam,demimu ku pasrahkan….PMRAM!”. Berbekalkan semangat juang yang jitu, RATU MANSURAH terus mengorak langkah dengan menghantar wakil untuk acara dewan iaitu debat ala parlimen,berbalas pantun,dam aji,win lost and draw,video promo,rekacipta syaqah,musang berjanggut dan lain-lain lagi. Bagi acara debat dan pantun Ratu Mansurah berjaya meneruskan perjuangan mereka ke peringkat final yang akan berlangsung pada hari ketiga dan kontinjen Mansurah berjaya merangkul johan dalam acara dam aji ,video promo kontinjen dan rekacipta syaqah PMRAM.

3 OGOS 2010 - KEKAL’10 diteruskan lagi dengan acara debat ala parlimen pusingan akhir yang
menampilkan perdebatan sengit antara kontinjen Mansurah dan kontinjen Selangor manakala bagi acara membalas pantun menemukan Mansurah dan Pulau Pinang. Kedua-dua acara ini mendapat sambutan hangat daripada semua ahli ketika melihat gelagat para peserta yang mencuit hati. Adat bertanding ada kalah dan menang,bagi acara debat ala parlimen, kontinjen Mansurah tewas kepada kontinjen Selangor dan bagi acara membalas pantun, kontinjen Mansurah mendapat tempat ketiga.
4 OGOS 2010 - Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba,acara kemuncak KEKAL ‘10 bahagian siswi iaitu pertandingan nasyid telah menampilkan sebanyak 11 kontinjen bagi mempersembahkan bakat-bakat seni yang terpendam. Pelbagai aksi menarik telah dipersembahkan oleh para peserta yang mana telah mengeratkan lagi ukhuwwah sesama ahli PMRAM samada di BKAN dan DPM. Bertemakan “PMRAM di hati kami” dan “Malaysia Oh Tercinta”, Ratu Mansurah mempersembahkan nasyidnya dengan semangat patriotik dan cintakan PMRAM yang diterjemahkan melalui lirik dan gaya persembahan yang telah memukau hati para pengadil dan para penonton.

Sejurus selepas solat asar, berlangsunglah Majlis Penutup KEKAL’10 peringkat siswi yang dirasmikan oleh Timbalan Pengerusi Hewi PMRAM,Ustazah Nor Hafiza Abdul Wahab. Selesai majlis penutup disusuli pula majlis penyampaian hadiah. Kontinjen Mansurah dinobatkan sebagai johan acara nasyid KEKAL ‘10 dan bagi acara dewan keseluruhan Mansurah turut meraih johan. Dengan memperoleh markah 176, Mansurah telah meraih naib johan bagi kontinjen terbaik manakala Iskandariah mendapat tempat pertama dengan memperoleh markah sebanyak 186. Majlis ini diserikan lagi dengan persembahan boria dari kontinjen Pulau Pinang dan Mansurah diminta untuk mempersembahkan nasyid buat kali kedua sekaligus menutup tirai KEKAL’10 bagi peringkat siswi.

Sekalung penghargaan dan terima kasih kepada semua ahli Mansurah kerana telah memberikan kerjasama dan sokongan kepada program ini .Alhamdulillah KEKAL ‘10 kali ini telah meninggalkan 1001 kenangan dan semangat juang untuk bekerja demi ISLAM.

Sekian, terima kasih

Disediakan oleh,
HEWI PMRAM cawangan Mansurah,
Pejabat HEWI PMRAM caw Mansurah
8 Ogos 2010
9:44pm 

-http://dpm-mansoura.blogspot.com/

Sunday, August 8, 2010

Karnival Kenangan 80 tahun PMRAM (KEKAL'10) : Kekal dalam ingatan :)

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah...Karnival Kenangan 80 tahun PMRAM(KEKAL) baru sahaja melabuhkan tirainya. Program yang berlangsung 1-5 Ogos ini diadakan sempena Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan (PMHK) kali ke 53 yang diadakan setiap tahun. Pada tahun lepas, nama yang digunakan ialah Ekspo Gempak PMRAM(EGP). Sambutan yang diadakan saban tahun ini bertemakan/bercirikan hari keluarga. Setiap PMRAM cawangan diminta untuk menghantar penyertaan bagi pelbagai acara pertandingan dan 20 orang kontijen akhwat bagi setiap cawangan. Kalau tak silap, kontijen yg dihadkan bagi ikhwah seramai 30 orang.

Bagi ana, program ini benar2 memberikan kesan positif pada ahli. Masing2 turun ke Kaherah bagi sama2 menjayakan program ini. Acara yang dipertandingkan mampu mengeratkan ukhuwah, menambah thaqafah, meningkatkan kefahaman dan kesedaran supaya berjuang dan bersatu dalam bekerja untuk Islam..Klik.http://pmhkpmram.blogspot.com/

Selaku ahli, ana turut bersama sahabat2 dan kontijen berkampung di kaherah. Penempatan yang disediakan bagi kontijen Mansurah adalah di Wisma (B) BKAN PERAK..Bukan kontijen je yang menginap di sana...tetapi ahli2 mansurah yang bukan kontijen juga turut sama menumpang. Masing2 bersemangat untuk bersama2 memberi idea dan sokongan pada sahabat2 yang menyertai pertandingan..Ada yang tolong memasak untuk kontijen, mencari bahan untuk acara debat& pantun menggosok baju dan sebagainya.. Itu tak termasuk dalam bab masak nasi, buat lauk dan bancuh air. Em, macam masak untuk kenduri.

Apa yang ana nak katakan, program ini memang best..banyak sangat input, ilmu dan thaqafah yang diterima. Teringat kalam us Muiz..lebih kurang camni " PMRAM bukan untuk ahli yang suka bersukan,PMRAM bukan untuk ahli yang suka bertalaqqi, PMRAM juga bukan untuk ahli yang suka persatuan,..tetapi PMRAM untuk ahli yang sayangkan perjuangan Islam"..Em, ana amat setuju dengan kalam beliau. PMRAM merupakan persatuan yang dasarnya adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Jadi wajib bagi kita selaku ahli untuk mendokong dan menyokong persatuan ini.

Moga semangat untuk berjuang bukan hanya ketika menjadi ahli PMRAM, tetapi kita perlu istiqamah walau di mana kita berada.

Alhamdulillah..Mansurah mendapat Johan bagi pertandingan Nasyid, Johan bagi keseluruhan acara Dewan dan juga mendapat tempat kedua Kontijen Terbaik KEKAL. Rujuk http://pmhkpmram.blogspot.com/p/keputusan-pertandingan.html

 Lirik nasyid : 1) PMRAM di hati kami:


Ayuh kita semaikan ukhuwwah dan kasih sayang
Eratkan perpaduan bersama susah senang
PMRAM terus gemilang
Tak hilang ditelan zaman

Al Quran dan Sunnah jadikan sebagai panduan
Tingkatkan keimanan menjadi teras wawasan
Bersatu mengejar impian menyahut cabaran
Tinggalkan segala gejala yang merosakkan

Dedikasi berganti siih berganti
Membela maruah insani menabur bakti
Gagah menyusuri hakikat mehnah duniawi
Mengharungi badai ketepi kepentingan diri
PMRAM gemilang bervisi

Ayuh 11x kita satu hati
PMRAM 11x di hati kami

Tiada lain yang diharapkan
Hanyala kesatuan menongkah cabaran
Bersatu gagah bercerai rebah
Ayuh tingkatkan taqwa dan bermuhasabah

Semangat juang berkobar-kobar
Diimpi nikmat syurga idaman
Terpatri cinta kasihkan Islam
Demimu ku pasrahkan...


 Lirik Nasyid: 2 ) Malaysia tercinta



Bersyukurlah generasi Negara
Kita kini aman merdeka
Tidak perlu menghunus senjata
Riang ria berbilang bangsa

Usaha perwira jangan kita alpa
Mengorban diri untuk Negara
Tidak dihirau panahan di dada
Demi Malaysia yang tercinta

Bagaikan ombak di samudera
Menghempas pantai menelan mangsa
Tersungkur rebah sang durjana
Gagah si perwira pertahan nusa

Ayuh..kita suburkan
Sejarah silam, mengenang era lembaran gemilang
Penjajah...cukup-cukuplah..
Mengudang parah meratah jiwa yang tidak berdosa
Pilunya

Bangkit sedarlah jangan terleka
Generasi kita mudah alpa
Taburlah bakti semaikanlah cita
Tingkatkan daya kita berjaya
Pasti cemerlang...terbilang..negara

Kita rakyat yang merdeka
Berbilang kaum dan bangsa
Mari bersatu padu dan senada

Al Quran dan Sunnah dijaga...meniti sinar bahagia ekonomi dan sahsiah berjaya
Negara ku Malaysia… TERCINTA!!!

Ulang

Bersama bersatu jiwa,menusur sejarah cambah mahabbah
Laksana tindakan agama, berpadu Negara dan bekerjasama
Pembangunan merentas masa,teknologi pula seiring bersama,
Mahmudah sahsia dijaga, mencari Redha Allah yang esa


 Intro nasyid : 

Berpadulah kita di bawah 1 kata,
seerat ikatan rumpun didalam genggaman,
PMRAM takkan hilang ditelan arus zaman,
kita kan bersama mengharungi cabaran...
ketika kita berjuang jangan futur jangan gentar,
yakinlah inayahnya pastikan kunjung tiba..
~ Nyanyi mengikut rentak KCB~



Moga program sebegini akan dijalankan lagi pada akan datang, dan moga kita terus Kekal dalam meyumbang bakti pada PMRAM dan perjuangan ISLAM. Ameen.=)

*************
Catatan  - 8& 9 Ogos 2010 : MAT Keluarga Pelajar2 Islam Perak Mesir (KPIPM)
               - 8 Ogos (malam) : Majlis ramah mesra bersama MB Kedah (Ust Azizan) di dataran Hayyu Asyir
               - 10 Ogos : Program HEMAT -Himpunan Mahasiswa Tahun Akhir
               - 11 Ogos : 1 Ramadhan 

Banyak tugasan perlu diselesaikan sebelum tibanya Mesyuarat Agung Tahunan(MAT) PMRAM cawangan Mansurah kali ke-18. Tinggal lebih kurang 2 minggu lebih sahaja jawatan akan dilepaskan. Kepimpinan baru pula akan mengambil alih tugas. Banyak kenangan manis dan pahit sepanjang memegang taklifan dan amanah sebagai pemimpin. InsyaAllah..akan diteruskan oleh sahabat2 yang lain.Perjuangan ini tidak akan berakhir selagi mana ia tidak bermula. Teruskan berjuang pada sahabat2 yang masih berada di ardhil kinanah ini. " Perjuangan tidak menjanjikan kemenangan, tetapi untuk menang kita perlu berjuang"

Thursday, July 29, 2010

KUSZA dalam kenangan..

Assalamualaikum wbt..

Entri kali ini suka untuk ana bercerita berkenaan dengan "bumi" yang banyak meninggalkan kenangan untuk ana. KUSZA-UDM-UNiSZA. Ketiga2 nama ini merupakan tempat yang sama. Hanya nama sahaja ditukar.

KUSZA MAKIN GANAS SELEPAS TUKAR NAMA

Nama asalnya Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA). Kemudian bagi memenuhi janji Barisan Nasional (BN) untuk mewujudkan sebuah universiti di Terengganu, ia tiba-tiba bertukar menjadi Universiti Darul Iman Malaysia (UDM).Apabila nama UDM itu banyak menimbulkan masalah terutama dalam hubungan dengan istana, maka ia bertukar lagi menjadi Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).

KUSZA asalnya terkenal sebagai sebuah pusat pengajian tinggi Islam di negara ini yang telah banyak melahirkan graduannya di serata tempat di seluruh negara. Para pelajarnya mempunyai identiti tersendiri dengan penampilan Islam yang jelas, sama ada dari segi berpakaian mahupun akhlak. Disiplin berkait dengan sakhsiyyah sangat ketat dan ditekankan.

Tetapi apabila namanya ditukar kepada UDM dan diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan, semua identiti murni itu lenyap bersama lenyapnya nama KUSZA yang begitu harum itu. Suasana itu berterusan walaupun kini ia ditukar nama lagi dengan UniSZA.

'Islam' seolah-olah tidak kelihatan lagi di situ. Penampilan pelajarnya sama dengan pelajar pusat-pusat pengajian tinggi lain dengan pelbagai ragam dan fesyen termasuk yang panas-panas. Akhlak pelajarnya juga menjadi semakin teruk.

Contoh terbaru, apabila pihak UniSZA mengadakan Pesta Konvokesyen sempena Majlis Konvokesyen dan Pemasyhuran Canselornya pada 25 hingga 27 Julai 2010. Acara-acara yang diatur dalam pesta itu cukup hebat dengan pelbagai aneka hiburan yang boleh kita saksikan sendiri daripada poster di atas.

Kalau inilah rupanya pusat pengajian kita, apakah boleh kita harapkan lahir daripadanya manusia yang tunduk patuh kepada Allah? Fikirkanlah
... Dipetik dari (link)

-Terpulang pada kalian dalam menilai artikel di atas.

lambang KUSZA
Tambahan :

Mengimbas kenangan.... 
Ana menerima tawaran belajar di KUSZA pada tahun 2004.(DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM SYARIAH) Tak silap dalam 4 MEI 2004. Oleh kerana masih ragu-ragu untuk memilih tempat belajar iaitu antara Form 6 SMKA Sultan Azlan Syah Perak, SMAP LABU N9 & Kusza , tawaran ini ana tolak. Ntah macam mana, dipujuk oleh mak saudara dan sepupu ketika itu membuatkan keinginan untuk menyambung pelajaran di KUSZA melonjak-lonjak..antara sebab terima ialah kedudukannya yg dekat dgn pantai..=)

Jadi, ana pun menghubungi pihak pntadbiran KUSZA. Alhamdulillah, ana dibolehkan untuk mendaftar pada 20 Mei 2004. Lewat 2 minggu dari tarikh pendaftaran. Kelam kabut juga membuat urusan utk masuk kusza, dgn urusan medical chekup dsb. Sehari selepas mendaftar, ana diminta untuk terus masuk ke kelas. Agak terkejut dengan suasana yang baru. Dengan keadaan yang masih belum mengenali sistem universiti dan masih belum mengenal bangunan2 kuliah dan Dewan Kuliah Utama pengajian terpaksa diteruskan. Semua ni sebab terlepas dr minggu orientasi yang bermula pada 4Mei.

Berdasarkan khabaran dari sahabat2 yg mengikut orientasi memang  'syadid'  pembawakannya. Student diminta untuk memakai tudung labuh bewarna putih(akhawat). Pelajar baru juga dibekalkan dengan buku "Maza ya'ni" karangan Dr. Fathi Yakan, Makthurat, disamping barang2 lain seperti beg, baju sukan dbg..Senior2 yg handle orientasi juga amat baik dan wara' perwatakannya. Marah-marah tu biasala..cz nak disiplinkan student. Bagi ana suasana ini amat perlu untuk membentuk syakhsiah yang baik. Bi'ah Islamiah amat2 ditekankan pada ketika itu, ikhtilat (ikhwh&;akhwat) amat dijaga..

Apa yang ana nak katakan di sini ialah suasana yg ana khabarkan tadi terus berubah dengan mendadak pada tahun 2005. Adik2 pada tahun itu sudah tidak dibekalkan dengan "Maza ya'ni" & Makthurat. Tudung labuh juga tidak diwajibkan. Malah, student2 baru ni dibekalkan dengan tudung 4 segi yang jarang dan pendek. Ikhtilat tidak dijaga. Soal solat atau tak, tidak diambil endah. Suasana BENAR2 BERUBAH !.memang sedih. MPP pada ketika itu  diperkudakan untuk membawa satu suasana "baru" untuk mahasiswa sesi 2005. Ana hanya mempu memerhatikan sahaja. Senior2 yang dipilih untuk handle orientasi hanya golongan2  yang meyokong pentadbiran. 

Alhamdulillah..peluang yang ada diambil manfaat sepenuhnya. Adik2 ini ana dekati melalui musolla(surau).Semangat dan dorongan utk sabar dengan keadaan sebegitu dititipkan buat mereka. Terdengar rintihan segelintir siswi yang tidak selesa dengan keadaan itu. Hanya sabar dan istiqamah dalam membenteng diri agar tidak terpengaruh dengan keadaan itu. Bagi ana, suasana ini terkesan dengan keadaan politik semasa. Pilihanraya Umum pada tahun 2004 berpihak pada Barisan Nasional & UMNO. Semuanya berubah selepas tahun 2004. Fahaman sekular diserap masuk dalam KUSZA dan nama KUSZA ditukar pada UDM juga antara manifesto BN apabila memenangi PR. Politik kotor kerajaan ni membarah dan menanah. Mahasiswa yang baru nak mengenal alam kampus terpaksa menanggung nanah dan darah kerajaan BN. 

Inilah keadaan yang berlaku apabila Al-Quran & Sunnah tidak dijadikan panduan. Bagaimana mahasiswa/wi yang berakhlak mulia dapat dilahirkan andai Pimpinan dan Kerajaan yang songsang dari ajaran Agama? Politik kampus memang teruk. Pada tahun 2005 (kalau xsilap) Persatuan Pelajar Islam Kusza(PPIK) pada ketika itu dibubarkan serta merta hanya melalui notis. Notis ini ditampal tanpa melalui pilihanraya..banyak lagi sebenarya perubahan teruk yang dilakukan oleh pentadbiran yang berhaluan BN. Sehinggakan Pak Cik Jaga (pak guard) yang tidak berhaluan BN diberhentikan..atau istilah yg lebih tepat dipecat! Bas ditukar dari  warna hijau ke merah dll lagi...


Hinggalah pada tahun ini.............

UDM ditukar sekali lagi menjadi UNiSZA. Pening bila difikir. Cuba bayangkan apabila satu2 nama ditukar. Sudah tentu banyak membazirkan wang. Nak cetak surat, lambang, baju, logo2 persatuan, pintu masuk dan semuanya perlu diubah. Takkan semua ini pakai air liur je kan..Duit sape? Bukan ke duit rakyat juga? Harga  barangan keperluan naik, minyak naik sebab Kerajaan gunakan duit untuk benda yang sia-sia. Inilah akibat yang rakyat perlu tanggung dari KESALAHAN KERAJAAN. Lagi baik jika dilaburkan utk aktiviti pembangunan rohani, kebajikan dsb.

Maaf, andaikata ada yang tidak senang dengan coretan ini. Ini hanya pandangan peribadi. Politik perlu dimurnikan semula dengan menjadikan Islam sebagai matlamat. Pimpinan perlu dipilih dikalangan individu atau parti yang menjadikan Al-Quran sebagai matlamat. Andai kita ingin melihat generasi akan datang, anak2 dan cucu kita selamat, berakhlak mulia dan berfikiran islam, kita perlu bertindak dari sekarang. Pilihan di tangan kita. Bermula dari saat dan detik ini..bertukarlah pada PAS dan Pakatan Rakyat. 

Salam Satu Malaysia, Satu Aqidah, Satu pegangan, Satu fikrah dan Satu Amal.=)

p/s : Buat insan2 yang masih di bumi KUSA-UDM-UNISZA ana doakan kalian istiqamah di jalan yag benar. Moga tidak terkesan dengan dakyah-dakyah Yahudi yang diserap masuk. Bentengkan diri dengan syariat. Dekati dan makmurkan semula musolla-musolla dan hadiri tazkirah & majlis-majlis Ilmu. Jaga penampilan kalian(tutup aurat dgn sempurna) dan batasilah pergaulan kalian dengan bukan mahram -elak ikhtilat tidak syarie. Moga rahmat Allah bersama kalian..Ameen.

Doa Supaya Ditetapkan Hati Dan Pendirian

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.
(Ali-Imran : 8)

Salam dari Perlembahan Nil, Mansurah Mesir,
Fadhilah Esa
Ex-KUSA-UDM 2004-2007
Related Posts with Thumbnails

:: Seuntai Madah ::

Blog

Blog