Semanis Ukhuwwah

Saturday, November 28, 2009

:: Korban di Mansurah ::

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, ketika entri ini ditulis sudah selesai pengagihan gulai daging ke bait2 ahli akhawat DPM Mansurah.Syukran jazilan kepada koordinator Ibadah korban yang bertungkus lumus menjayakannya..terutamanya kepada Us Alifuddin selaku UKK DPMM yang bekerja keras bagi memastikan segalanya berjalan dengan lancar.Tidak lupa juga kepada ahli ikhwah yang membantu serta ahli akhawat yang meringankan bebanan dalam menyediakan makanan/minuman dsb..

sebelum dikorbankan...

Walaupun hanya 3 ekor Khoruf(biri-biri ) yang dikorbankan, namun segalanya perlu diuruskan dengan teliti.Bermula operasi mencari khoruf, menjaga serta memberi makanan semuanya perlu diambil berat..

Sebelum Korban(Raya pertama 10 Zulhijjah 1430H):

Selesai sahaja Solat Raya di DPJA ana bersama sahabiah yang lain(hewi dpmm) berpeluang memberi makanan kepada ketiga-tiga ekor kambing tersebut.Standard juga makanan kambing mesir ni..Makanannya ish(roti arab), karot dan sedikit rumput kering.Selera juga kambing tu makan tanpa menghiraukan 'nasib' pada esok hari.Sempat juga la merakamkan kenangan bersama 'mereka' buat kali terakhir....after that, kitorang pergi beraya ke rumah ahli akhawt dan mutazawijin(psgn berkahwin) DPMM.Sebanyak 10 buah rumah yang sempat kami pergi.Memang ta'ban jiddan wa syab'anah(letih dan kenyang).Tapi seronok cz dapat tautkan ukhuwah antara kami..

Selepas Asar,kambing2 itu perlu diberi makan..tapi, mungkin penat+ashik sangat kami beraya menyebabkan kambing2 itu terpaksa berlapar, sehinggalah lepas isya' baru diberi makan.Huhu..kesian.

Ketika Korban(Raya kedua-11 Zulhijjah 1430H):


Pemandangan dari markaz 1

Agenda penyembelihan bermula dalam lingkungan jam 9 a.m.Kami(akhwat) hanya memerhatikan dari Markaz 1&2, bait Tasnim dan bait J.Ma'wa.Ketiga2 ekor kambing disembelih oleh Al-Fadhil Us Salman Maskuri.Insan yang cukup dikenali di Bumi Mansurah dengan kefaqihan beliau dalam pelbagai cabang ilmu..emm terima kasih ustaz..

AllahuAkbar.....

melapah...

Oleh kerana daging kambing tidak cukup untuk diagihkan pada semua ahli Mansurah, langkah yang bijak telah diambil oleh ahli ikhwah dengan 'memprosesnya' menjadi gulai daging supaya semua semua ahli dapat merasainya..

Alhamdulillah....selesai ibadah korban yang disyariatkan oleh Allah swt..Moga dengan ibadah ini mendapat Redho dariNya.

p/s ; Ana tidak menjamah daging tersebut atas sebab effect(pening) yang amat dashat kalau makan..


~berkorban demi cinta~



~berkorbanlah........~

Wednesday, November 25, 2009

;; Lambaian Kaabah ::

Assalamualaikum wbt ..

LabbaikaLLahu malabbaik...
Labbaika la syarikalakalabbaik...
innalhamda..wanni'mata..
Lakawalmulk..
La syarikalah..

Ungkapan lafaz talbiah ini begitu menyentuh hati tatkala mendengarnya..tanpa sedar manik-manik halus mula mengalir membasahi pipi..Ya Allah, sampaikanlah aku pada tempat suci Makkah Al-Mukarramah..sampaikanlah aku pada tempat persemadian 'kekasih Allah', Insan Agung pemimpin ummat, Rasulullah saw..Madinah Al-Munawwarah..

Moga doa ini dimakbulkan Allah swt...Ameen.

Mesir diantara negara yang kedudukannya hampir dengan Makkah.Tambang tiket pun murah juga..Ana sebenarnya memang pasang niat dapat tunaikan haji dan umrah sebelum pulang ke Malaysia.Tapi, kena ada 'mahram' untuk ke sana..alamatnya....kena pulang ke Malaysia dulu la..InsyaAllah, nak pegi sangat..nak pimpin tangan mak dan ayah ke sana.Doakan ye..

Kad raya khusus buat keluarga/sahabat di Malaysia.
Salam AidilAdha dr Fadhilah Esa,U.Al-Azhar Mansurah.





Tuesday, November 24, 2009

:: SATU FIKRAH SATU AMAL ::

Assalamualaikum wbt...

Sahabat/iah yang dirahmati Allah SWT....


Pada masyarakat Islam, persatuan dan kesatuan atau lebih sering disebut dengan ukhuwah Islamiyah merupakan sesuatu yang sangat penting dan m
endasar, apalagi hal ini merupakan salah satu ukuran keimanan yang sejati.

Kerana itu, ketika Nabi Saw berhijrah ke Madinah, yang pertama dilakukannya adalah
Al-Muakhah, yakni mempersaudarakan sahabat dari Makkah atau muhajirin dengan sahabat yang berada di Madinah atau kaum Anshar. Ini bererti, ketika seseorang atau suatu masyarakat beriman, maka seharusnya ukhuwah Islamiyah yang didasari oleh iman menjelma dalam kehidupan sehari-hari,

Allah swt. berfirman, “Sesungguhnya mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.” [QS Al-Hujurat (49):10]
Satu hal yang harus diingat bahwa, ketika ukhuwah islamiyah hendak diperkukuh atau malah sudah kukuh, ada saja usaha orang-orang yang tidak suka terhadap persaudaraan kaum muslimin, mereka berusaha untuk merosakkan hubungan di antara sesama kaum muslimin dengan menyebarkan fitnah dan berbagai berita bohong.

Dalam kehidupan umat Islam, kita akui bahwa ukhuwah Islamiyah belum berwujud secara ideal, namun musuh-musuh umat ini tidak suka bila ukhuwah itu berwujud, mereka terus berusaha menghambatnya. Kerana itu, setiap kali ada berita buruk, kita tidak boleh langsung mempercayainya, tapi lakukan tabayyun atau cek dan ricek terlebih dahulu kebenaran berita itu.

Allah swt. berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, apabila datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya sehingga kamu akan menyesal atas perbuatanmu itu.” [QS Al-Hujurat (49): 6]


MAT DPM MansurahX17 (Saf kepimpinan AJKT 08/09)

Masalah 'ukhuwah' ini berlaku di mana2..samada dalam kelompok kecil mahupun besar.Virus ini akan lebih parah apabila berlaku dalam satu pentadbiran/persatuan.Apabila kesefahaman tidak ada mana mungkin pentadbiran akan berjalan dengan baik.

Tidak dinafikan kadang2 ada salah faham antara ahli mahupun antara pimpinan.Cuma kita perlu menyelesaikan dengan cara yang baik.Kita perlu kaji dari mana datangnya masalah tersebut dan mengawalnya sebaik mungkin.Jika terima satu2 berita yang tidak baik,kaji terlebih dahulu dari mana sumbernya.Bukannya,terus menghukum dan mengeluarkan 'fatwa' sendiri.


Saf Kepimpinan AJK HEWI 08/09

Tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan atau meluahnya dgn cara yang tidak wajar .Contohnya 'status' di YM (satu dunia blh baca) ataupun menyebar 'berita yg belum sohih' pada orang lain.Adakah bijak tindakan ini?

Masalah akan lebih besar kerana perkara ini akan 'lebih mem
buka peluang' kepada musuh2 kesatuan ISLAM untuk menyerang dan mencari kelemahan kita.

Ahli mahupun kepimpinan perlu sentiasa 'muhasabah' dalam memperbaiki diri dan pentadbiran ke arah yang lebih baik.

Jadi, ana harap perkara ini diambil berat.Moga Ukhuwwah Islamiyyah yang terbina bertambah erat.Banyakkan baca Robithoh dan niatkan untuk sahabat2 kita..:)



"SATU FIKRAH SATU AMAL"


Tambahan : Gambar family ketika Raya Aidilfitri di rumah sepupu
( 'Ya Allah, peliharalah keluarga ini dan datangkan kebaikan di dunia dan akhirat..." Ameen)

Friday, November 20, 2009

:: 'Hebatnya PMRAM' ::


Assalamualaikum wbt..
Ana tertarik dengan isu ‘tarik menarik yang menarik’ dalam entri yang ditulis oleh Us Hakimi(UAK).Sebenarnya isu ini ana ingin kupas 3hari yang lalu tetapi hasrat ini terpaksa ditangguhkan demi memberi laluan kepada urusan persatuan yang perlu ‘diaulakan’.

Ana yakin kebanyakan blogger2 mahasiswa Al-Azhar/ahli PMRAM kini lebih tertumpu pada isu PMRAM BERGEGAR DI PERLIMEN dan peristiwa yang berlegar rentetan daripada usaha menghalang Majlis Pembacaan Kuttub Sittah yang dilakukan oleh pihak JPMK/MSD.

Selaku pelajar/mahasiswa Al-Azhar ana bangga kerana suara mahasiswa sampai ke Parlimen.Walaupun pada hakikatnya isu yang dibangkitkan oleh Saudara Zulkifli Nordin(Ahli Parlimen PKR-Kulim Bandar Baharu) tidak diambil endah oleh Speaker Dewan, namun diDENGAR dan di ambil pusing oleh beberapa tokoh gerakan Islam di Malaysia.Isu ini turut dikupas oleh Us Nasaruddin Hassan Tantawi dengan jelas.Kebanyakan blogger Azharian turut memuatkan artikel berkenaan isu ini di blog2 mereka.Ini menunjukkan suara mahasiswa mempunyai ‘nilai’ yang cukup tinggi dan sekurang2nya isu ini tidak ‘dibakul sampahkan’ oleh pihak2 tertentu.Mahasiswa bukan pelajar sekolah rendah mahupun budak2 yang boleh dipermainkan.Masyarakat khususnya KERAJAAN perlu sedar tentang ini.

Pada perkiraan ana, pihak JPMK khususnya Prof Jamil cukup ‘menggelabah’ dengan apa yang berlaku.Ana tidak berhasrat untuk ‘menghentam’ beliau, tetapi bagi sesiapa yang mengikuti rentetan peristiwa tersebut pasti terkesan dengan tindakan JPMK.Ana juga bukanlah adhoc atau koordinator “Majlis Pembacaan Kutub Sittah” yang merasai “keperitan” dan “kemanisan” dalam mengendalikan program ini.Tapi selaku peserta program dan ahli PMRAM ana turut merasainya Isu ini perlu diambil berat oleh kita.Kebenaran perlu ditegakkan.Organisasi “ DESAK” yang ditubuhkan demi menuntut hak iaitu berkenaan 3 tuntutan PMRAM terhadap pihak JPMK perlu disokong sepenuhnya..

Antara laman web/blog yang boleh dilayari :

http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/11/pmram-terus-dizalimi.html

http://www.kutubsittah-pmram.blogspot.com/
http://beritautama-infokini.blogspot.com/2009/11/suara-mahasiswa-malaysia-mesir-suara_17.html

Pelajar Mesir: Pengajian Hadis Mufti mesir dihalang MSD?
http://www.youtube.com/watch?v=zz7Chy6KDsk&feature=player_embedded

Satu lagi laman yang ana 'kagum' dari sudut hasil tulisan serta isu2 semasa yang dimuatkan dalam blog beliau.Banyak isu yang diketengahkan dengan kupasan yang sungguh menarik.Mabruk ya akhi..!Teruskan perjuangan.
Boleh layari ; http://syeikhubaidillah.blogspot.com/

Tuesday, November 17, 2009

Bagaimana Menyentuh Hati..?


Ringkasan Buku : Bagaimana Menyentuh Hati (At-Tariq Ilal Qulub) - Syeikh Abbas As-Siisiy

Muqaddimah:

Perhatikan tongkat signal di stesen keretapi. Dengan menggerakkanya sedikit, landasan akan bergeser, dan perjalanan keretapi pun berubah arah. Demikianlah halnya dengan hati. Gerak hati akan menentukan arah kehidupan seseorang. Ia demikian menentukan “Jika ia baik maka baiklah seluruh tubuh, bila ia buruk maka buruklah seluruh tubuh”. Demikian sabda Rasulullah saw mengenai hati. Dakwah sesungguhnya berorientasikan mengubah arah kehidupan umat manusia, dari kebatilan menuju kebenaran, dari keracunan menuju kejelasan. Dan semua itu bermula dari hati. Keberhasilan dan kegagalan dakwah semata-mata bergantung dari bagaimana seorang daie menyentuh hati objek dakwahnya.

Dalam buku ini, Syeikh Abbas As-Siisiy memberikan berbagai uraian tentang dakwah secara unik. Yakni dengan mengangkat berbagai kisah, mulai dari kisah sahabat bersama Rasulullah saw hingga kisah pengalamannya dalam berinteraksi dengan medan dakwah, baik yang dialami sendiri maupun yang disaksikannya.

Dari kisah-kisah nyata itulah beliau mengambil beberapa hikmah dan pelajaran yang sangat bermanfaat bagi kita semua, sebagai para daie.


(Secara ringkasnya...)

1. Islam adalah agama ‘misi dan dakwah’. Ibadat bukan sekadar aktiviti lahiriah tetapi juga melibatkan roh dan mempunyai peranan sosial dan dakwah.


2. Ciri-ciri yang mesti dimiliki oleh seorang daie:
a. Memahami rahsia jiwa seseorang.
b. Mampu menghiasi diri dengan watak sabar dan lapang dada.
c. Mempunyai firasat yang tajam dan hujah yang kuat. “Waspadalah kalian firasat seorang mukmin, kerana ia melihat dengan cahaya Allah”
d. Memiliki kemampuan untuk membangkitkan ‘indra ketuhanan’ dengan seruan yang baik, cara yang baik, berdialog, hujah yang lebih baik serta contoh teladan yang baik.
e. Taqwa kepada Allah dan yakin kepada janji-janji Allah. (An-Nur 55).

3. Rasulullah meninggalkan kepada kita cara untuk berdakwah yang mudah untuk diikuti oleh sesiapa sahaja.

4. Perbaikilah dirimu terlebih dahulu dan serulah orang lain.


5. Tugas daie adalah membetulkan kefahaman umum yang salah terhadap Islam.

6. Dalam fasa pembentukan (takwin), perhatian kepada uswah hasanah kepada masyarakat Islam dengan cara memantapkan iman, pemahaman dan toleransi dalam masalah khilaf & furu’.

7. Melaksanakan dakwah secara tadarruj (berperingkat). Memulakan dengan diri, keluarga, kerabat terdekat dan masyarakat.

8. Al-Quran adalah pusat pembangkit ‘tenaga’ kepada kaum muslimin. Tugas daie adalah mengalirkan kekuatan ini dari sumbernya ke setiap hati muslim.


9. Apabila berdakwah, ingat anda bukanlah seorang ulama @ fuqaha tetapi anggaplah anda sedang memberi hadiah kepada orang lain.

10. Kenalilah pasti potensi diri secara ruhiah.
11. Mengenal pasti kebaikan yang ada pada orang lain dan memupuknya.

12. Tugas daie ibarat seorang guru atau doktor. Menghayati hati dan cara fikir pelajar dan menghapus penderitaan pesakit dengan kata-kata dan ubat yang sesuai.
13. Perilaku dan contoh tauladan seorang daie yang ikhlas akan mempunyai pengaruh yang lebih besar daripada tulisan dan ceramah.
14. Menghargai indra yang dikurniakan oleh Allah melalui tatapan mata yang dipenuhi rasa iman dan kasih sayang.

15. Daie ibarat hati, maka barangsiapa yang tidak menghidupkan hatinya, ia tidak mendapat sambutan dari masyarakat.

16. Hati yang beriman adalah sumber penggerak.
17. Perasaan dan kasih sayang adalah ‘bahasa’ antarabangsa yang dipergunakan oleh daie dalam menghadapi seluruh penduduk bumi, hingga kepada orang bisu sekalipun. Dengan ‘bahasa’ inilah, generasi pertama umat ini dapat menakluki dunia.

18. Menghafal nama adalah langkah awal untuk mengikat hati dan melahirkan sifat mempercayai sesama individu.

19. Hendaklah tanam rasa ingin dan suka menghafal nama orang lain

20. Ketika sedang berkenalan, cepat-cepat hafal nama, ingat dan mengunakannya pada ketika itu juga ketika bercakap-cakap.

Sekian.......'JAGALAH HATI' =)
sumber rujukan : Internet

Friday, November 13, 2009

:: Terima Kasih buat kalian ::

Assalamualaikum wbt..

Terima kasih pada pembaca yang sudi menjengah ke blog ana ini.Terkejut dengan jumlah 90 lebih pengunjung ketika entri ini ditulis.Ya, jumlah yang banyak bagi ana yang baru berjinak dalam arena ini.Biasanya sekitar 20-30 pengunjung sahaja dalam sehari.Mungkin dengan isu ISMA yang ditulis tengah 'panas' tika ini.Situasi ini sedikit sebanyak menambahkan semangat serta kesedaran pada ana untuk terus menulis.Hari demi hari jari jemari ini terasa "gatal" untuk menulis sesuatu yang bermanfaat untuk kalian.

Terasa kerdil sangat berbanding blogger2 yang lain.Walaupun blog ini diwujudkan pada tahun lepas tetapi hanya sekitar bulan Oktober yang lalu ana kembali aktif menulis.Ana akui masih banyak lagi kelemahan diri ini dalam aspek penulisan.Terdapat banyak kesalahan mahupun stuktur ayat yang 'berterabur' dan 'tunggang langgang' dari segi tatabahasa.Alla kullihal ana akan cube perbaiki dari masa ke semasa..

Sedikit coretan mengenai keluarga tercinta di Bumi Malaysia..

Ana baru selesai berhubung dengan adik tersayang Khairiah Esa yang kini merupakan penuntut tahun dua Universiti Pendidikan Sultan Idris(UPSI).Merupakan anak bongsu dalam keluarga kami.Biasalah, banyak perkara yang dibualkan dan banyak juga aduan2 serta masalah yang diceritakan oleh adik ana ini.Dari bab exam, kehidupan di kampus, sehinggalah bab student & letcturer yang cuba 'tackel' adik ana ni..(emm..macam2).

Alhamdulillah, nampak sedikit perubahan pada dia dari sudut cara berfikir.Ya, makin matang dalam menilai serta mengawal sesuatu masalah.Cuma satu perkara yang perlu diambil berat , mengenai kepentingan berpersatuan dalam erti kata 'bermasyarakat'.Terlalu banyak program yang dianjurkan di Kampus menjelang cuti semester.Akan tetapi dia hanya memberi seribu satu alasan untuk tidak menyertainya.Puas juga menerangkan situasi kita selaku mahasiswa dan peri penting mengambil peluang dalam program yang 'membina jati diri' serta membentuk kotak pemikiran yang kreatif&kritis dsb..Mungkin situasi pembelajaran yang sentiasa sibuk dengan assingment dan projek2 yang terpaksa diselesaikan menyebabkan aspek tersebut diabaikan.Hurm..ana akan sentiasa 'membasuh' fikiran adik ana ini.=)

Dalam perbualan kami, adik ana ini ada menceritakan mengenai percutian ke Sarawak yang direncanakan oleh abang ke-3(Mohd Sabri-Bawi) dan kakak ke-5(Zakiah-Kak yah) untuk menghabiskan cuti persekolahan pada 21-26 November di rumah kakak ke-6(Hafizah-Kak jah).Kak Jah menetap di Kota Samarahan,Sarawak.Seronok sakan la anak2 saudara ana ni,dapat jumpa geng.Jealous juga la hati kecil ana ni.Mana taknya, percutian ini hanya melibatkan tiga beradik sahaja.Kami yang berbaki ini hanya mampu melihat jer..(xpela, tunggu ana balik malaysia tahun depan)

Seronok mendengar cerita adik beradik dan family ni..Almaklumlah, jauh di perantauan...Bawi,Kak Yah & Kak Jah banyak support ana di sini.Terima kasih buat kalian!

Sarjan Mohd Sabri b.Esa(PDRM Bukit Aman,KL)

Bawi, Aina Najwa,Kak Niza(juga anggota polis berpangkat Kopral) dan Aimi Najiha.
(skrg dah bertambah lg 2 org cahaya mata: Nur Dini Damia & Mohd Arif Wafiq)
Bawi juga ada kelebihan melukis dan pakar dalam Adobe Photoshop.
Antara potret Raja Muda Perlis yang dihasilkan.(2 potret mencecah hampir
RM 3500-pendapatan tambahan)

Family kakak ke 5: Kak Yah(Guru di SK Bandar Baru,Bangi), Akram Al-Abrar &
Abg Kamil(Guru di ..em.xingat sekolah apa:)
(skrg dh tambah lg sorg chy mata-Aiman Ajwad)

Kakak ke-6 : Kak Jah(Guru-graduan UKM) Sudah berkahwin dengan Abg Arshad(Guru Agama).
Cahaya mata : Mohd Daiyan Hakim(setahun lebih) dan sedang menunggu cahaya mata kedua pada April tahun depan.

3 dr 4 anak buah yang lahir sepanjang permusafiran ana di Bumi Mesir.
Dari kiri : Mohd Arif Wafiq,Shahir Nizamuddin&Daiyan Hakim.

:: Isma tidak perlu wujud di Mesir ::


Icon ini khusus buat pembaca blog ini yang ana edit dari "Malaysia Bebas ISA" Emm,mungkin ahli PMRAM boleh memakai 'button' ini bagi menunjukkan rasa "TIDAK PADA ISMA".Pada blogger2, boleh copy icon ini dan di'paste' dalam blog anda..juga pada semua ahli yang sayangkan kesatuan PMRAM dan kesatuan Islam."SATU FIKRAH SATU AMAL"


Assalamualaikum wbt..

Pada tahun ini PMRAM mahupun DPM dan BKAN diuji Allah SWT dengan 'keganasan' ISMA untuk melebarkan sayap tempang mereka di bumi Mesir ini.Begitu banyak usaha mereka untuk 'mengismakan' pelajar-pelajar Nusantara di bumi Mesir ini.

Seperti yang sedia maklum Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) yang ditubuhkan pada tahun 1930 adalah persatuan pelajar Melayu tertua di Mesir.Ikatan Muslimin Malaysia Cawangan Mesir (ISMA) baru sahaja beroperasi. Mengapa satu lagi persatuan anak Melayu ini perlu beroperasi?

Sudah terang lagi bersuluh PMRAM merupakan persatuan yang menyatukan suara anak-anak Melayu di bumi Mesir.Apakah kelahiran dan kewujudan ISMA hanya mahu memporak perandakan mahasiswa di Mesir?

Memetik kalam Us Syafiq Zulakifli dari blog beliau :
Ini adalah hiraki mahasiswa. PMRAM sebagai persatuan induk. Badan Kebajikan Anak Negeri dan Dewan Perwakilan Mahasiswa pula sebagai persatuan di peringkat negeri dan cawangan. Bayangkan sistem kerajaan Malaysia. Kita ada Perdana Menteri mentadbir Malaysia dan Menteri Besar mentadbir negeri. Ada beberapa perkara yang difikirkan perlu diubah pemikiran mahasiswa kita. Jika ISMA mengatakan 'kami juga mahu menyampaikan dakwah', mengapa tidak bersama-sama kukuhkan dan satukan medan dakwah bersama PMRAM? Mengapa perlu diasing-asingkan? Jika ISMA mengatakan PMRAM lemah dari sudut tarbiah, mengapa kalian tidak duduk membantu PMRAM, untuk menjalankan tarbiah? Pada hemat saya, jikalau kita punya satu semangat persaudaraan, persefahaman, dan tidak inginkan perpecahan; ayuh duduk di dalam satu bumbung. Bekerja bersama-sama dalam satu gerakan. Bukan mewujudkan gerakan mahasiswa baru. Ia adalah semata-mata mencari ruang untuk memimpin. Jika kalian mahu memimpin, mengapa tidak bersama-sama bertanding di dalam pentadbiran PMRAM? Gunakan satu pendekatan baharu. Atau, ISMA hanyalah semata-mata akan menjadi persatuan suruhan JPMK setelah wakil kerajaan di Mesir itu tidak dapat 'mencipta' satu persatuan yang mampu berdiri bersama mereka.Saudara, kita bukan kanak-kanak. Kita mahasiswa yang perlukan pemikiran terbuka. PMRAM pula harus membuka jalan agar semua mahasiswa berhimpun di dalam satu bumbung.

Ana bersetuju 100% dengan kalam beliau.Ini realiti yang berlaku pada ana semalam ketika cubaan ISMA untuk mengambil seorang adik baru yang ditauzi'kan oleh PMRAM seterusnya diuruskan oleh DPM Mansurah.

Perasaan geram dengan tindakan mereka tidak dapat dikawal..Ya, walaupun dakwaan mereka adik tersebut yang ingin bersama ISMA tetapi tanggungjawab menjaga /menguruskan pelajar tetap di bawah urusan DPMM.Bayangkan penat mengurus adik2 baru tak hilang lagi,tiba2 keesokannya diambil oleh ISMA.Ana kira Unit Amal Kamsis(UAK) turut merasa perit dengan apa yang berlaku.(boleh baca entri: 5 jam berkawal di bait anis di blog Us Hakimi-UAK) http://menjejakharapan.blogspot.com/

Bagi ana kita boleh berjidal dengan mereka secara berhikmah, tetapi apabila melibatkan perkara yang memecah belahkan kesatuan ahli, kita perlu bertegas.Kita perlu menghalang usaha pihak2 yang tertentu yang cuba menggugat kesatuan serta keharmonian ahli.

Firman Allah swt : hendaklah kamu menegakkan agama dan janganlah kamu berpecah-belah di dalamnya” (Surah as-Syura, ayat 13).

Jadi, ana seru pada sahabat/iah agar bersama2 dengan PMRAM dan mengukuhkan kesatuan ini.Andai terdapat kecacatan,sama2 lah memperbaikinya.Tidak perlu mewujudkan persatuan yang baru.Usaha ini hanya akan mengganggu serta melambatkan kemenangan Islam.Andai perkara ini tidak diambil berat maka ianya hanya membuka ruang pada musuh-musuh Islam untuk merosakkan Agama Allah swt..

p/s : Tahniah pada Us Hakimi pada fikrah yang diterjemahkan oleh beliau dalam blog.Teruskan menulis demi kelangsungan dakwah Islam.

globetrackr: site details for

globetrackr: site details for

Posted using ShareThis

Antara Kelantan dan Pahang

Assalamualaikum...
Video ini ana paparkan buat si "dia" yang mengutuk kerajaan Negeri Kelantan.Si dia yang ana maksudkan adalah Faizal Sabhon(Ezo Umno) pada entri yang lepas. link http://www.youtube.com/watch?v=sdnNB8bsYq8

video

Wednesday, November 11, 2009

::. Mengimbau Kenangan .::


Teringat kenangan bersama Us Taib Azzamuddin b.Mohd Taib dan isteri(pak long& mak long) yang datang ke Mesir pada 30 September-19 oktober 2009 yang lalu.Tujuan asal kedatangan mereka ke bumi kinanah ini adalah untuk menghantar anak mereka yang keempat iaitu Afham Wajdi ke Syoubra dan menjemput pulang anak kembar Azam Azizi dan Azam Hakimi yang baru menamatkan pengajian di Universiti Al-Azhar cawangan Damanhur dalam jurusan Syariah Islamiah


Ceramah motivasi di DPM Mansurah

Paklong juga turut diundang oleh Gerakan Suara Rakyat(SUARA) untuk memberi ceramah di dataran Hayyu Asyir.Oleh kerana permintaan mereka untuk ziarah ke bumi mansurah, DPM Mansurah juga turut mengundang Pak Long untuk menjadi penceramah dalam program motivasi "Ulama warathatul Anbiya''..Tanggungjawab Azhari/iah selaku ahli ilmu, kepentingan berpersatuan dan peranan PMRAM turut dikupas oleh beliau. Alhamdulillah,banyak juga input yang boleh diambil oleh ahli DPMM.

Terima kasih pada ahli bait Nujhi 2 yang menyediakan penginapan sepanjang 4 hari mereka di Mansurah.Sebenarnya dengan kedatangan mereka terubat juga rindu pada keluarga di akampung.Mak ana turut mengirim beberapa jenis kuih raya untuk ana di sini..hhuu...terima kasih mak!..Sedih campur terharu juga bilamana kek yang mak kirim langsung tak dapat dimakan cz berkulat.mungkin lamanya perjalanan untuk kek tu sampai di mesir ni@ mak tak perasan kek tu dah expired.Tapi,mak long tak sampai hati nak buang..mak long nak tunjuk juga pada ana kek tu, lepas ana tengok kek tu baru kek itu ditempatkan ke tong sampah.Tak de rezeki namanya..Redho je la kan.=(

Air jampi untuk mangsa kemalangan

Ana juga turut bersama pak long sekeluarga ketika melawat pelajar Zaqaziq yang exident dalam perjalanan untuk mengikuti ceramah pak long di Hayyu Asyir.Us Amirul(pengerusi DPMM) menjadi musyrif ke sana.Pak long gelarkan us Amirul "kapten'.=).Kesian pada diorang.Ujian Allah..ada hikmahnya tu.Moga mereka sentiasa berada dalam nusroh Allah SWT.

Mereka juga dibawa ziarah makam Auliya' serta jaulah ke Du
myat.Terima kasih pada musyrif Us Amir Bukhari dan Us Ahmad Yahya.Berikut diantara gambar kenangan yang sempat dirakam ;


Bergambar di pintu masuk Makam Syeikh Syarawi, Mansurah
Dari kiri : Azam Hakimi, Us Amir, Afham Wajdi, Azam Azizi, Pak Long,Mak Long, ana, Huda dan Salwa.

Gaya seorang Naib Ketua Muslimat PAS Kedah(Hjh Norlia)

Di ladang buah pisang kaki (kakka)

Pak long & kimi..tengah pilih buah yang elok.
Di Ra'su bar..Subhanallah..cantik sungguh pemandangan pada waktu ni.
Pesan mak long, "Belajar rajin2, dan tuntut ilmu sebanyak mungkin kerana kita diperlukan dalam masyarakat".Mak long juga ada berpesan pada ana untuk terlibat dengan Nisa' apabila pulang ke Malaysia kelak.InsyaAllah ana akan sumbangkan apa yang termampu untuk persatuan seterusnya perjuangan Islam itu sendiri samada di Mesir mahupun di Malaysia kelak.Doakan ana istiqamah....

Tibalah detik 19 Oktober 2009:
Pak long, Mak long bersama anak kembar mereka pergi meninggalkan bumi Mesir.Sedih juga sebenarnya...Azizi dan Hakimi merupakan saudara dan juga selaku sahabat seperjuangan ketika di KUSZA dahulu.Apapun,kena terima hakikat ni.Pak long terpaksa pulang awal kerana perlu menghadiri sidang parlimen.Inilah rutin seorang pejuang..Banyak yang perlu dikorbankan demi gerak kerja Islam.Moga Rahmat Allah sentiasa bersama jiwa-jiwa yang sayangkan perjuangan Islam..


Tuesday, November 3, 2009

Baru belajar..

Alhamdulillah baru selesai tugasan yang diberikan oleh HEWI PMRAM ukhti Shahidatul Akma(Naib Pengerusi HEWI III) merangkap Lajnah Muhafazah untuk desingn bookmark sempena KEJORA.Kali pertama ana diminta untuk menghasilkan bookmark Kutub Sittah..

Sebenarnya banyak lagi teknik2 dalam Adobe Photoshop yang tak tau.Setakat ini je karya yang mampu dihasilkan.InsyaAllah dalam fatrah belajar lagi teknik2 yang lain.

Pengalaman memegang taklifan dalam Unit Penerangan&Penerbitan(UPP) Hewi DPMM 08/09 banyak mengajar ana dalam meneroka dunia desingner..InsyaAllah selagi mampu ana akan sumbangkan kemahiran yang dianugerakan Allah swt untuk Islam.Doakan.p/s : Teringin nak belajar mewarna imej menggunakan Adobe.Sape ye yang sudi kongsi ilmu dengan ana??
Related Posts with Thumbnails

:: Seuntai Madah ::

Blog

Blog